בעיות הנגררות מחוסר טיפול מתאים בקשב וריכוז

אחת התופעות הנראות בשנים האחרונות היא הזנחה של ילדים הסובלים מההפרעה בעקבות ההפחדה המתקיימת כנגד התרופות המסייעות לסובלים מההפרעה.
אין דרך לרפא אנשים הסובלים מבעית קשב וריכוז מהתופעות השליליות של ההפרעה, והסיוע העיקרי להם הוא בהפחתת הסימפטומים שלה. הדרך המוכחת והיעילה נכון להיום לעשות זאת היא באמצעות טיפול משולב של איזון תרופתי, לצד טיפול פסיכו-חינוכי. ההתנגדות הגדולה שמתגלה בשנים האחרונות כנגד תרופות לשיפור הריכוז, בעיקר לאחר מספר כתבות בעיתונות, גרמה לרבים מאלו שיכלו לקבל הקלה משמעותית בסבלם, לכך שתמנע מהם העזרה. השאלה הקריטית העולה היא התוצאות השליליות של הטיפול התרופתי כנגד התוצאות השליליות של הימנעות מטיפול כזה, אולם בפועל המציאות מורכבת עוד יותר - התוצאות החיוביות או השליליות הן של תמהיל דרכי סיוע.

הפתרון האופטימלי הוא שילוב של אנשי המקצוע - רופא (פסיכיאטר או נוירולוג) לצד טיפול נפשי (פסיכולוג או פסיכותרפיה הבעתית) וכן סיוע גופני (מרפא בעיסוק או טכניקות סיוע דומות - טיפול ברכיבה, הידרו-תרפיה) וכן הנחיה בנוגע לתזונה נכונה. יחד עם כל אלו חייב להיות גם מי שרואה את התמונה החברתית הנכונה (יועץ, עובד סוציאלי או מתאם). במציאות בדרך כלל אין אפשרות לספק את כלל התמיכה לאדם הבודד בגלל מגבלות שונות ובעיקרן התקציב. חשוב לדעת ולהכיר מה התרומה של כל גורם ובכך ניתן יהיה לנבא גם מה יהיו תוצאות הלוואי של הזנחת נושא כזה או אחר.

בעיות למידה של אנשים בעלי ADHD

אחת הבעיות היותר בולטות אצל אנשים עם ADHD היא בעיית הלמידה במסגרות החינוך הפורמליות. הפרעות הלמידה הנגרמות עקב קשב וריכוז אינן מקיפות את כל סוגי הלמידה, אלא מתמקדות בקושי ללמוד בתוך המסגרת הסטנדרטית. 

מספר ניסויים שנערכים בשנים האחרונות מצביעים על אפשרויות לשינוי של מערכת החינוך כך שישולבו אסטרטגיות הוראה מתאימות שיסייעו לקדם את התלמידים בעלי ADHD בהתאם לכישוריהם ויאפשרו להם להכיל את הצרכים המיוחדים שלהם בלי שאלו ייחשבו להפרעה.

הבעיה המרכזית של תלמידים אלו כרגע היא האנרגיה הרבה ש"מתבזבזת" סביב הקושי שלהם לעמוד בדרישות המסגרת. הקושי לשבת על הכיסא במשך 45 דקות רצופות, הקושי בהאזנה לשיעור פרונטאלי, הצורך לבצע מבחנים וללמוד לבד לקראת מבחנים. כל אלו מובילים לבעיות שפוגעות באופן ניכר בתלמידים הסובלים מהתסמונת. לעומת זאת בשיטות שונות ובהן למשל טכניקת הדיבייט ( - Debate נאומים) הביאו לשינויים דרמטיים ולהבלטת הכישורים הייחודיים של התלמידים הללו. 

בעיות חברתיות של אנשים בעלי ADHD

הבעיות החברתיות הנגרמות כתוצאה מהפרעת קשב והיפראקטיביות הן מגוונות. בין היתר צריך להבין את המרכיבים העמוקים של התופעה כדי להבין את המרכיבים הללו.

דוגמה לבעיה חברתית הנגרמת על ידי ADHD היא הפרעת כשל בניהול העצמי (EDF). הפרעה זו יוצרת קושי להתארגן באופן כללי, ולכן אנשים הסובלים מקשב וריכוז נוטים להתקל בביקורת בעיקר מדמויות הסמכות במקומות רבים אליהם הם מגיעים (משפחה, צבא, עבודה וכו'). אותן דמויות סמכות רואות פעמים רבות את חוסר הארגון כחוסר בגרות, או כזלזול. שהרי למה אותו אדם הסובל מבעית קשב וריכוז לא תכנן טוב יותר? איך שכח לארגן את...? וכד'.

דוגמה נוספת לבעיה היא בעיה חברתית הנגרמת פעמים רבות על ידי האימפולסיביות, אשר הינה מרכיב בסיסי בהפרעה. האימפולסיביות של אנשים בעלי ADHD מהווה פעמים רבות הפרעה לשמירה על קודי התנהגות שונים בחברה. ילדים בעלי ADHD מרבים להיות מעורבים במריבות ועימותים. אנשים בוגרים נוטים לפעמים לדבר בלי לסנן את אשר על לבם וגורמים בכך לאי נעימויות חברתיות, או נתפסים כחסרי נימוס.