בית מרקחת > מידע מקצועי > קוסמטיקה אורגנית מול קוסמטיקה טבעית

תרופות להפרעות קשב וריכוז - תרופות לשיפור הריכוז

הפרעת הקשב והריכוז הפכה למוכרת מאוד בשנים האחרונות, כאשר זו לא הייתה מאובחנת שנים רבות ולכן מי שסבל בעבר מהפרעה זו אובחן ברוב המקרים כלקוי למידה מסוג כלשהו, שכן הגיל שבו ההפרעה הכי בולטת היא בגיל בית הספר כשהילד צריך להיות ישוב וקשוב בכיתה. למרבה המזל, ההפרעה כיום מוכרת ואף הוכחה כהפרעה רפואית לכל דבר, שאפשר לאבחן בצורה פיזית ולא כמצב רוח או משהו שאם קצת נתאמץ נצליח להתגבר עליו – לא, מדובר בהפרעה רפואית הדורשת טיפול תרופתי במטרה לסייע לסובל מההפרעה. מהן התרופות לשיפור הריכוז המוכרות? בואו נדבר על זה.

ריטלין – תרופת הריכוז המפורסמת

ריטלין היא התרופה המוכרת ביותר לטיפול בהפרעות של קשב וריכוז, כיוון שהיא אכן עוזרת לכ-70 אחוז מהסובלים מההפרעה. יחד עם זאת, יש עדיין חילוקי דעות משמעותיים באשר לשימוש בתרופה בקרב ילדים, אך למרות כך זוהי התרופה הנפוצה ביותר מהסיבה הפשוטה שהיא פשוט עוזרת.

ריטלין – אויבת העם?

למה יש כאלה המתנגדים לשימוש ילדים בתרופה? ובכן, עיקר המתנגדים נסמכים על תופעות הלוואי של התרופה (משהו שיש לכל תרופה בעולם) ועל ההנחה המוטעית שאפשר להתגבר על ההפרעה בעזרת מאמץ. אך דרישה מן הילד להתאמץ ולהתגבר על ההפרעה ולהתרכז יותר, עלולה רק לגרום לו לתסכול ולתחושות של אשמה עצמית ואכזבה, שכן לא ניתן להתגבר על הפרעה זו, אלא רק בידי תרופה או בגיל מבוגר יותר, לאחר שבמשך שנים הילד גדל ולומד לחיות עם התופעה.

תרופות נוספות להפרעות קשב וריכוז

מלבד ריטלין יש תרופות נוספות כמו קונצרטה, אדרל, פוקלין ועוד – אבל אלה פחות פופולריות כי הן פחות עוזרות לסובלים להתמודד עם התופעה. גם לגבי הריטלין וגם לגבי התרופות האחרות, ישנם מינונים שונים של התרופה שמיועדים לגילאים שונים ולרמות שונות של הבעיה ואפילו כדורים בשחרור איטי שמאפשרים טיפול לאורך זמן ארוך יותר (כדור ריטלין רגיל צפוי להשפיע לאורך כ-4 שעות בלבד).

טיפול הדרכתי

בנוסף לטיפול התרופתי, קיים טיפול הדרכתי להפרעות קשב וריכוז. אופי הטיפול הוא בעיקר הדרכה לסובל, כיצד להתמודד עם הבעיה, להסביר לו איך הוא יכול למתן את השפעות הבעיה והענקת הכלים לוויסות ההשפעות, שכאמור אמנם אי אפשר להעלים את הבעיה ללא טיפול בתרופות לשיפור הריכוז, אך כן ניתן ללמוד לחיות אתה ולווסת את התופעות שלה, לרמה שנוכל לתפקד עם ההפרעה באופן נורמטיבי, הן בבית הספר וכן בשלבים מתקדמים יותר של החיים, במסגרות אליהן נדרש, כמו בצבא ובמקום העבודה.